Tiedote

Professori Ed Luck (1948-2021) in memoriam - "YK oli hänen intohimonsa"

Professori Edward C. Luck oli YK:n pääsihteerin neuvonantaja suojeluvastuukysymyksissä ja rauhanturva-asioiden tutkija. Hän oli myös Yhdysvaltojen YK-liiton pitkäaikainen puheenjohtaja ja kansainvälisen rauhaninstituutin IPI:n varajohtaja. Hän teki läheistä yhteistyötä YK-liittojen maailmanjärjestön kanssa. Suomen YK-liitto muistaa Luckin työtä kunnioittaen. Alla olevan muistokirjoituksen on kirjoittanut suurlähettiläs Janne Taalas kollegoineen.

Edward C. Luck
Kuva: Paulo Filgueiras / UN Photo.

Edward C. Luckin kuolema 16 helmikuuta New Yorkissa pysäytti hänen suomalaiset ystävänsä. Ed oli vuosikymmenien ajan yksi Yhdysvaltojen merkittävimmistä YK-tutkijoista, jolla oli myös merkittävä rooli YKn kehityksessä.

Suomen YK-edustustolle Ed oli vuosikausia läheinen yhteistyökumppani erityisesti Hitting the Ground Running –seminaarien kautta. Osin Edin alun perin ideoimat ja hänen tukemansa vuosittaiset seminaarit turvallisuusneuvoston uusille jäsenille ovat olleet jo parin kymmenen vuoden ajan keskeinen osa Suomen YK-profiilia New Yorkissa.

Ed oli Columbian yliopiston mies, vaikka teki ensimmäisen tutkintonsa Darthmouthissa ja toimi pari vuotta Joan B. Kroc School of Peace Studiesin dekaanina. Hänen kotinsa oli New Yorkissa ja YK oli hänen intohimonsa. Hänen viimeisin akateeminen tehtävänsä oli Professor of Professional Practice Columbian yliopistossa. Hän julkaisi laajasti eri YK-aiheista ja juuri teorian ja käytännön yhdistäminen oli Edin toiminnan ytimessä.

Hänellä oli ensyklopedinen muisti turvallisuusneuvoston toiminnasta.

Ed ei vain opettanut vaan hän myös vaikutti. Hän toimi yli kymmenen vuotta Yhdysvaltojen vaikutusvaltaisen United Nations Association johtajana ja vuosia sekä International Peace Instituutin varajohtajana että YKn pääsihteerin neuvonantajana.

Edin suurin saavutus oli suojeluvastuun (Responsibility to Protect, R2P) saaminen osaksi YKn toimintaa. Hän työskenteli vuosia luoden suojeluvastuulle käsitteellisen viitekehyksen ja osallistui sen operationalisointiin pääsihteeri Ban Ki Moonin suojeluvastuu-erityisedustajana (2008-2012). Ed on enemmän kuin kukaan yksittäinen henkilö vaikuttanut siihen, että suojeluvastuu on noussut keskeiseksi kansainvälisen toiminnan normiksi. Hänen kirjansa The Responsiblity to Protect: From Promise to Practice (2019) on jonkinlainen testamentti aiheesta.

Edin kanssa työskennelleet muistavat hänet äärimmäisen osaavana, mutta vaatimattomana ja taustalla pysyvänä vaikuttajana. Hänellä oli ensyklopedinen muisti turvallisuusneuvoston toiminnasta; niiden jotka haluavat ymmärtää miten turvallisuusneuvosto oikeasti toimii kannattaa kaivaa käsiinsä Edin The UN Security Council: Practice and Promise (2016). Edille tyypillisesti hän ei siinä vain kuvaa todellisuutta vaan mukana on aina vahva pyrkimys muuttaa maailmaa paremmaksi.

Ediä jää kaipaamaan iso joukko suomalaisia ihailijoita ja työtovereita.

Janne Taalas

Johanna Karanko