Ajattele.Syö.Säästä: Vähennä mahanjälkeäsi

Kuva: UN|UNEP

Tänään vietetään maailman ympäristöpäivää. Vuosittainen YK:n teemapäivä keskittyy tänä vuonna ruokahävikin hillintään tähtäävään Think.Eat.Save: Reduce your Foodprint -kampanjaan. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ympäristöpäivän viestissään: "Yksi tapa tähdätä ruokakuilun kaventamiseen ja kaikkein heikoimmilla olevien hyvinvoinnin parantamiseen on puuttua suunnattomaan ruokahävikkiin ja ruoan tuhlaamiseen joka on luontainen osa nykyisiä ruokajärjestelmiä. Ainakin kolmannes kaikesta tuotetusta ruoasta ei päädy maatilalta ruokapöytään. Tämä edustaa järkyttävää hintaa ympäristölle energiassa, maa-alassa ja vedessä mitattuna ja solvaa nälässä eläviä." Pohjoismaiden ministerineuvosto, YK:n alueellinen tiedotuskeskus ja tanskalainen Stop splid af mad -liike järjestävät yhdessä mainoksensuunnittelukilpailun Pohjoismaissa, Baltian maissa ja Luoteis-Venäjällä.

YK:n ruoka- ja maatalousjärjestö FAO:n tiistaina julkaisemassa ruoan ja maatalouden tilaa tutkivassa SOFA-raportissa todetaan ruokajärjestelmien muuttamisen ravinteikkaammiksi olevan monimutkainen tehtävä, joka vaatii voimakasta poliittista vakaumusta ja korkeimman tason johtajuutta, laajoja yhteistöitä ja koordinoitua menettelyä muiden tärkeiden sektoreiden, kuten terveyden ja koulutuksen kanssa. Virheravitsemukset vitamiinien ja hivenaineiden puutteesta ylipainoon maksavat maailmantaloudelle menetetyssä tuotteliaisuudessa ja terveydenhuollossa hyväksymättömän paljon, jopa viisi prosenttia maailman bruttokansantuotteesta, eli 3500 miljoonaa dollaria. Se tekee 500 dollaria maailman asukasta kohti.

Tätä ruoan kauneutta esille tuovaa videota esitetään New Yorkin Times Squarella ja Lontoon Piccadilly Circuksessa koko kesäkuu.

Maailman ympäristöpäivän kotisivut

YK:n alueellinen tiedotuskeskus UNRIC