FN-dagens uppgift
FN-dagens uppgift: världen i skolan
Vad jag lär mig
Vi bekantar oss med FN:s medlemsländer.
Beskrivning av uppgiften
Som uppvärmning inför uppgiften, bekanta er först med FN:s medlemsstater självständigt och med egna mobiltelefoner. Reservera 5 – 10 minuter för det. Uppgifter om världens länder finns på Globalis.se
Indela er sedan i par eller grupper på 3 – 4 elever. Läraren lottar ut ett FN-medlemsland per grupp. Gruppen antecknar de frågor den undersöker, antingen i mindmap-format på papper eller om alla har tillgång till datorn skapar en diaframställning om de undersökta frågorna.
Varje grupp undersöker om sitt medlemsland:
-
När har landet tillhört FN:s medlemsländer och vilket slag av verksamhet har FN bedrivit i landet?
-
Vilka språk talas i landet?
-
Landets geopolitiska situation och ställning, miljöns tillstånd i landet, huvudsakliga energiformer. Till vilka miljöavtal har landet förbundit sig?
-
Landets ekologiska miljö. Vad är typiskt för landets djur- och växtliv?
-
Händelser i landets historia. Har landet varit en kolonialmakt eller föremål för kolonisation? Vilka effekter har detta haft med tanke på den nuvarande situationen i landet?
-
Den samhälleliga situationen i landet, BNP, andelen läskunniga, förväntad livslängd, politisk struktur och jämställdhetssituation. Till vilka avtal om mänskliga rättigheter har landet förbundit sig?
Slutligen presenterar grupperna/paren sin mindmap/diaframställning för klassen.