Kestävän kehityksen tehtävä
Kiertotalous -maalaustehtävä
Mitä opin
Opitaan konkreettisella tavalla kuvataiteen kautta ympäristönsuojelun ja ennaltaehkäisyn merkitystä.
Tehtävän kuvaus
Oppiaineet: YM, BI, MA, KU
Ohjeet
- Otetaan esille iso paperi, mihin oppilaat maalaavat ryhmätyönä maalauksen niin, että jokaiselle ryhmälle annetaan osa, jonka he maalaavat vuorotellen. Esimerkiksi jos he maalavat (edessä olevaa) jokea, yksi ryhmä saa tehtäväkseen maalata rannan, yksi veden, yksi kasvillisuuden jne. Jos paperi on todella iso, kaksi ryhmää voi maalata omaa osaansa yhtä aikaa.
- Kun oppilaat ovat maalanneet teoksen, opettaja ottaa taulun maalattavaksi.
Hän pyytää oppilaita keksimään asioita, jotka voivat pilata maisemaa (ja jokea) esimerkiksi tehtaan päästöt (kulutus), maatalous (ruokahävikki), roskaaminen (muoviroska, karkkipaperit). Pian huomataan, että maisema on aika kamala.
- Nyt oppilaiden tehtävänä olisi parantaa maisema keksimällä asioita, mitä itse voisi tehdä, jotta asia ei olisi niin paha. (Ei roskia, miettii mitä ostaa, ei heitä ruokaa pois.)
Kun opettaja/ohjaaja yrittää maalata roskien, tehtaiden jne. päältä uudelleen, koska oppilaiden käytös on vastuullisempaa, huomataan, ettei maisema ole juurikaan parantunut.
Opetus on, että asioiden korjaaminen on vaikeaa, ellei mahdotonta sekä kallista. Ennaltaehkäisy ja lähiympäristön tilan miettiminen etukäteen on tehokkaampi keino.
Tässä voi jatkaa vielä pohdintaa ravinteiden ja luonnon kiertokulkuihin. Sekä enemmän kiertotalouteen. Mitä meidän oikeasti tarvitsee omistaa itse?
Tampereen luontokoulu Korento (alkuperäinen idea Niina Mykrä)