FN-dagens uppgift
Kvinnodagens uppgift: Ingenjör, barnmorska och brandpersonal
Vad jag lär mig
Fundera över könets betydelse i utbildningen och yrkesvalet.
Beskrivning av uppgiften
Läraren delar in eleverna i små grupper om 3-4 personer. Var och en tänker på två kvinnor och två män i sin närmaste krets (kan vara föräldrar, släktingar, familjebekanta, osv)
Gör i gruppen upp en tidslinje (enligt personernas ålder) och placera in personerna på tidslinjen. Skriv på tidslinjen in varje persons utbildning yrke och kön.
Fundera över:
-
Vilka yrken har personerna?
-
Är yrkena indelade på basen av kön?
-
Finns det skillnader i yrkena beroende på personernas ålder?
-
Finns det skillnader i utbildningsbakgrund beroende på personernas kön och ålder?
-
Bekanta er med FN:s Agenda 2030 under punkterna 4 En god utbildning och 5 Jämställdhet mellan könen. Fundera över hur det enligt er mening kommer att se ut i Finland år 2030 med utgångspunkt från de här målen. Lägg slutligen till som grupp på er tidslinje två vuxna finländare som lever på 2030-talet. Skriv in deras födelseår, utbildning, yrke och kön.
Presentera era tidslinjer och utforma en utställning på klassens vägg.