YK-päivän tehtävä
Lukutaitopäivä: Kuka saa oppia lukemaan?
Mitä opin
Tavoitteena on tutustua maailman lukutaitotilanteeseen ja pohtia koulutusmahdollisuuksien yhteyksiä maailman tämän hetkisiin haasteisiin.
Tehtävän kuvaus
Oppiaineet: AI, GE, HY, FI
Ohjeet:
Tutustukaa YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen, ja lukekaa Lukukeskuksen 10 faktaa lukutaidosta maailmalla –dokumentti (liite). Opettaja jakaa tämän jälkeen ryhmän 3-4 henkilön pienryhmiin.
Pohtikaa ryhmissä:
- Mitä 10 faktaa lukutaidosta maailmalla –kertoo lukutaidon tämänhetkisestä tilanteesta?
- Mitä löysitte YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta koskien (lukutaidon) oppimista?
- Vaikuttaako sukupuoli koulunkäyntimahdollisuuksiin? Miten? Mitä eroja havaitsette eri maanosien välillä? Mistä arvelette erojen johtuvan?
- Onko lukutaidottomuus Suomessa ongelma? Tarkastelkaa uutisia aiheesta, ja keskustelkaa Suomen tämänhetkisestä tilanteesta.
Kirjoittakaa pohdinnoista parhaat ylös, esimerkiksi mindmap-muotoon. Kun ryhmät ovat valmiita, esitelkää pohdintanne muulle luokalle.
10 faktaa lukutaidosta maailmalla