YK-päivän tehtävä
Lukutaitopäivä: Lukutaidon tila maailmassa
Mitä opin
Tutkitaan Globalis-tietokannasta maailman lukutaitotilastoja ja verrataan tilanteita eri maissa. Pohditaan syitä lukutaidon erilaisille tasoille eri maissa.
Tehtävän kuvaus
Oppiaineet: GE, HY, MA
Ohjeet:
Ajatuksen herättelemiseksi katsokaa alla oleva video siviilien suojelusta sodissa ja konflikteissa. Tutustukaa yksin tai pareittain Globalis-tietokantaan osoitteessa www.globalis.fi. Etsikää sivustolta Tilastot-osio ja etsikää tietoa vapaasti valittavan maan koulutus- ja lukutaitotilanteesta. Vaihtoehtoisesti voitte valita kaksi maata ja verrata niiden tilastoja keskenään.
Ketsikää vastauksia pohdittaviin kysymyksiin hyödyntämällä Globaliksen Maat-osiota, maailman karttoja ja konfliktiartikkeleita. Kirjatkaa vastaukset ylös. Jos aikaa jää, vastaukset ja valittujen maiden lukutaitotilanne esitellään koko luokalle
Pohdittavia kysymyksiä:
- Kuinka suuri osa väestöstä osaa lukea ja kirjoittaa tässä maassa?
- Mitä syitä lukutaidon puutteelle voi olla?
- Kuinka monta vuotta lapset käyvät koulua tässä maassa? Entä Suomessa?
- Voiko koulutusvuosilla ja lukutaidolla olla yhteys? Miksi/miksi ei?
- Vaikuttaako köyhyys tai vauraus tässä maassa koulutukseen?
- Onko tässä maassa konfliktia? Vaikuttaako se mielestäsi koulutusmahdollisuuksiin ja väestön lukutaitoon?