YK-päivän tehtävä
Lukutaitopäivä: Lukutaito ihmisoikeus?
Mitä opin
Pohditaan ihmisoikeuksia, etenkin lukutaitoa ihmisoikeutena sekä sen omaamisen tärkeyttä.
Tehtävän kuvaus
Ohjeet:
Opettaja menee sivulle https://wordart.com/ jossa voi luoda Sanapilviä.
Keskustelkaa yhdessä luokkana alkuun siitä, mitä ihmisoikeudet tarkoittavat. Keskustelkaa asiasta n. 10-15min, ja opettaja kirjaa Sanapilvi-palveluun ylös esille tulleita sanoja/lauseita (ja tallentaa keskustelun päätteeksi valmiin Sanapilvi-kuvan).
Tämän jälkeen, opettaja luo uuden Sanapilvi-pohjan, ja aloitetaan keskustelu siitä, mitä ihmisoikeuksia luokalle tulee mieleen. Keskustelkaa 10-15min. Opettaja kirjaa nämä Sanapilvi-palveluun (ja tallentaa kuvan).
Kun molemmat keskustelut on käyty, katsotaan luokan kesken minkälaisiksi sanapilvet ovat muodostuneet. Mainittiinko lukutaitoa kertaakaan sanapilvissä? Keskustelkaa miksi lukutaito pääsi, tai miksi ei päässyt luokan muodostamiin Sanapilviin. Keskustelkaa myös siitä, miksi lukutaitoa voidaan katsoa ihmisoikeudeksi muiden ihmisoikeuksien rinnalla.