Kestävän kehityksen tehtävä
Luonnon kiertokulku
Mitä opin
Tutustutaan luonnon monimuotoisuuteen kaikilla aisteilla. Tarkkaillaan lähiluonnon elämää, kasvua ja kehitystä. Opitaan ymmärtämään luonnon ja ihmisen rinnakkaiseloa.
Tehtävän kuvaus
Oppiaineet: YM, AI, ET
Lähtekää ryhmän kanssa lähiluontoon retkelle. Tarkkailkaa ympäristöä kaikilla aisteilla näkemisen, kokemisen ja tekemisen kautta. Toiminnan voi jakaa usealle eri päivälle, jolloin yhtenä päivänä keskitytään yhden aistin kokemuksiin.
- Koskettakaa ympäristöä: halatkaa puuta, silittäkää sammaleista kiveä.
- Haistelkaa metsän tuoksuja, lehtiä, käpyjä, pihkaa, puun runkoa, ruohikkoa, maata.
- Kurkistelkaa kantojen taakse, kivien koloihin ja saniaisten alle.
- Maistakaa marjoja, jos mahdollista.
Pohtikaa
- Mistä havunneulaset putoavat maahan ja miksi?
- Mitä niille tapahtuu? (muurahaispesien rakennusaine, kasvupohja kasveille ja puille)
- Mitä tapahtuu, jos puut kaadetaan?
- Mitä käy eläimille, jos puut hakataan? (linnut, metsän pienet eläimet, hyönteiset)
- Mitä tehdään niille esineille, joita löydämme luonnosta? Esim. muovipussi, banaanin kuoret.
- Ovatko löytämämme esineet paikallaan vielä, kun kasvamme aikuisiksi? Kuuluvatko ne metsään?
Keskustelkaa
- Miten ihmiset tarvitsevat luontoa?
- Miten eläimet tarvitsevat luontoa? (pitää luoda puitteet elämälle, jossa luonto ja ihminen voivat elää rinnakkain järkyttämättä luonnon tasapainoa)
- Millaisia erilaisia luontoympäristöjä eri eläimet ja hyönteiset tarvitsevat? (villiniityt, vanhat metsät, ojat ja purot, suot)
Käykää kyykkyyn ja olkaa hetki ihan hiljaa.
- Pohtikaa, miltä tuntuu olla siemen.
- Millainen siemen sinä olet?
- Millainen puu sinusta kasvaa?
Nouskaa hitaasti ylös, ojentakaa hitaasti yksi raaja kerrallaan ylös, katse kohti taivasta.
Olkaa puu ja huojukaa tuulessa.
Anne Saarinen