Kestävän kehityksen tehtävä

Luonnon kiertokulku

Mitä opin

Tutustutaan luonnon monimuotoisuuteen kaikilla aisteilla. Tarkkaillaan lähiluonnon elämää, kasvua ja kehitystä. Opitaan ymmärtämään luonnon ja ihmisen rinnakkaiseloa.

Tehtävän kuvaus

Oppiaineet: YM, AI, ET

Lähtekää ryhmän kanssa lähiluontoon retkelle. Tarkkailkaa ympäristöä kaikilla aisteilla näkemisen, kokemisen ja tekemisen kautta. Toiminnan voi jakaa usealle eri päivälle, jolloin yhtenä päivänä keskitytään yhden aistin kokemuksiin.

  •     Koskettakaa ympäristöä: halatkaa puuta, silittäkää sammaleista kiveä.
  •     Haistelkaa metsän tuoksuja, lehtiä, käpyjä, pihkaa, puun runkoa, ruohikkoa, maata.
  •     Kurkistelkaa kantojen taakse, kivien koloihin ja saniaisten alle.
  •     Maistakaa marjoja, jos mahdollista.

Pohtikaa

  •     Mistä havunneulaset putoavat maahan ja miksi?
  •     Mitä niille tapahtuu? (muurahaispesien rakennusaine, kasvupohja kasveille ja puille)
  •     Mitä tapahtuu, jos puut kaadetaan?
  •     Mitä käy eläimille, jos puut hakataan? (linnut, metsän pienet eläimet, hyönteiset)
  •     Mitä tehdään niille esineille, joita löydämme luonnosta? Esim. muovipussi, banaanin kuoret. 
  •     Ovatko löytämämme esineet paikallaan vielä, kun kasvamme aikuisiksi? Kuuluvatko ne metsään?

Keskustelkaa

  •     Miten ihmiset tarvitsevat luontoa?
  •     Miten eläimet tarvitsevat luontoa? (pitää luoda puitteet elämälle, jossa luonto ja ihminen voivat elää  rinnakkain järkyttämättä luonnon tasapainoa)
  •     Millaisia erilaisia luontoympäristöjä eri eläimet ja hyönteiset tarvitsevat? (villiniityt, vanhat metsät, ojat ja purot, suot)

Käykää kyykkyyn ja olkaa hetki ihan hiljaa.

  • Pohtikaa, miltä tuntuu olla siemen.
  • Millainen siemen sinä olet?
  • Millainen puu sinusta kasvaa?

Nouskaa hitaasti ylös, ojentakaa hitaasti yksi raaja kerrallaan ylös, katse kohti taivasta.

Olkaa puu ja huojukaa tuulessa.

Anne Saarinen