YK-päivän tehtävä
Naistenpäivän tehtävä: Insinööri, kätilö ja pelastaja
Mitä opin
Pohditaan sukupuolen merkitystä koulutuksessa ja ammatinvalinnassa.
Tehtävän kuvaus
Opettaja jakaa oppilaat 3-4 hlön pienryhmiin. Jokainen miettii lähipiiristään kaksi naista ja kaksi miestä ja/tai muita sukupuolia (voivat olla vanhempia, sukulaisia, perhetuttuja, jne.).
Tehkää ryhmässä aikajana henkilöiden iän mukaan ja asettakaa henkilöt aikajanalle. Kirjatkaa aikajanalle jokaisen henkilön koulutus, ammatti ja sukupuoli.
Pohtikaa:
-
Mitä ammatteja henkilöillä on?
-
Ovatko ammatit jakautuneet sukupuolen mukaan?
-
Onko ammateissa eroja riippuen henkilön iästä?
-
Onko koulutustaustoissa eroja riippuen henkilön sukupuolesta ja iästä?
-
Tutustukaa YK:n Agenda 2030:sen kohtiin 4 Hyvä koulutus, ja 5 Sukupuolten tasa-arvo. Pohtikaa miltä Suomi tulee mielestänne näyttämään vuonna 2030 näiden tavoitteiden valossa. Lisätkää lopuksi ryhmänä aikajanallenne kaksi vuonna 2030 elävää aikuista suomalaista. Kirjatkaa heille syntymävuosi, koulutus, ammatti & sukupuoli.
Esitelkää aikajanat ja kootkaa niistä näyttelyt luokan seinälle.