Kestävän kehityksen tehtävä
Pieni luontokaupunki
Mitä opin
Opitaan, mikä merkitys vedellä on luonnolle ja ihmisille sekä pohditaan erilaisia sään ääri-ilmiöitä. Lisätään ymmärrystä ympäristön ja ilmaston muuttumisesta sekä kaupunkiympäristön merkityksestä.
Tehtävän kuvaus
Tunnin aluksi voidaan pohtia oppilaiden kanssa veden merkitystä ympäristölle, luonnolle ja ihmisille. Voidaan pohtia myös makean ja suolaisen veden eroa.
Pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Miksi luonto ja ihmiset tarvitsevat vettä, mihin tarkoitukseen?
- Mitä luonnossa tapahtuisi, jos ei sataisi ollenkaan?
- Mitä luonnossa tapahtuisi, jos sataisi aivan liikaa?
- Mitä tapahtuisi, jos aurinko paistaisi koko ajan tai olisi kuuma koko ajan?
Viedään ryhmä ulos pihalle tai luontoon. Havainnoidaan ympäristöä, tunnustellaan maaperää ja pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Onko maa kostea vai kuiva? Miksi?
- Kasvaisiko kuivassa maassa mitään?
- Mitä tapahtuu, jos vesi nousee eikä imeydy maahan? Kasvaisiko siinä mitään?
- Missä lämpötilassa jää sulaa?
Kerrotaan ryhmälle, että jos ilmastonmuutos etenee, ilmasto muuttuu liikaa ja maapallon lämpötila nousee, tällaiset sään ääri-ilmiöt kuten rankkasateet ja tulvat, kuivuus ja sen myötä metsäpalot, hurrikaanit, myrskyt ja meren lämpeneminen sekä napajäätiköiden sulaminen alkavat lisääntyä.
Kerrotaan oppilaille, että ympäristölle haitallisia ovat muun muassa saastuttaminen ja roskaaminen ja luonnonniittyjen tuhoaminen (metsähakkuut, asfaltointi). Luonnonmukaiset paikat (metsien suojelu, niittyjen suojelu ja muu viherrakentaminen) auttavat maapalloa, eläimiä ja ihmisiä. Luonnon ja esimerkiksi metsien suojelu kannattaa myös ilmaston lämpenemisen hillitsemisen kannalta: metsät sitovat ja varastoivat valtavasti ilmakehää lämmittävää hiilidioksidia. Metsät myös suodattavat ilmansaasteita.
Voidaan myös kertoa, että ilmastopäästöt aiheutuvat suurelta osin suoraan tai välillisesti energiankulutuksesta. Siksi energiantuotannon päästöjen vähentäminen on olennaisin yksittäinen asia ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Luonnonmukaisten alueiden säilyttäminen ja rakentaminen kaupunkeihin on tärkeää sekä luonnon monimuotoisuuden että ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Voitte rakentaa pihalle luonnonmateriaaleista pienoiskaupungin (materiaaleina irtokävyt, pudonneet kepit, kivet, hiekka) ja pohtia seuraavia asioita:
- Onko kaupungissa autoteitä?
- Onko joka paikassa asfalttia?
- Mistä kaupunki saa sähköä?
- Onko kaupungissa luontoa ja metsiä?
- Onko siellä perhosia, mehiläisiä ja muita hyönteisiä?
- Voiko siellä kylvää siemeniä?
- Mitä kaupungille tapahtuu, jos sataa liikaa? (tuhoutuuko se? onko siellä luonnonniittyjä imemässä vettä? onko siellä ojia tai viemäröintiä?)
- Mitä kaupungille tapahtuu jos aurinko porottaa? (onko siellä metsiä tuomassa varjoa ja viileyttä? onko siellä vain polttavaa asfalttia? osataanko siellä hyödyntää aurinkoenergiaa?)
Lopuksi voidaan pohtia oppilaiden kysymyksiä aiheesta.