Kestävän kehityksen tehtävä
Positiivinen ympäristö- tai ilmastouutinen mediassa
Mitä opin
Etsitään ja löydetään positiivisia uutisia ympäristö- ja ilmastoteemoista eri medioista ja pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot ovat myyviä.
Tehtävän kuvaus
Oppiaineet AI, YM, YH, BI
Etsitään mediasta hyviä ympäristö- ja ilmastouutisia.
- Etsitään lehdistöstä ja sosiaalisesta mediasta positiivisia ilmastouutisia. Hyvällä uutisella tarkoitetaan vaikkapa lainsäädäntöön tai ilmastonmuutoksen hidastamiseen liittyvää otsikkoa.
- Samalla pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot myyvät, ja miksi mediassa näyttäisi olevan voittopuolisesti provosoivia ja huonoja uutisia.
- Tiedämme, että ihmiset klikkaavat ja jakavat somessakin usein lähinnä ärsyttäviä tai suututtavia uutisia. Miksi näin on?
Työskentely
- Etsimisen ja keskustelun jälkeen, paperilehtien otsikot leikataan talteen ja liimataan ne erilliselle paperille.
- Digitaalisista uutiskanavista löydetyt “lehtileikkeet” tehdään kuvakaappauksilla. Kuvakaappaukset voi koota samalle sivulle kuvankäsittely-, taitto- tai tekstinkäsittelyohjelmassa.
- Jokainen pyrkii löytämään 3-5 otsikkoa.
- Aikaa otsikoiden etsimiseen voi käyttää 15-20 minuuttia.
- Lopuksi otsikoita tutkitaan yhdessä. Oliko helppoa vai vaikeaa löytää hyviä ilmastouutisia? Miksi?
Karri Miettinen ja Kaisa Happonen