YK-päivän tehtävä
YK:n päivän tehtävä: Maailma koulussa
Mitä opin
Tutustutaan YK:n jäsenvaltioihin.
Tehtävän kuvaus
Ohjeet:
Tehtävän lämmittelynä, tutustukaa aluksi YK:n jäsenvaltioihin itsenäisesti omilla kännyköillä. Lämmittelylle varatkaa aikaa 5-10 minuuttia. Tietoa maailman maista löydätte Globalis.fi -sivustolta
Seuraavaksi, jakautukaa pareihin tai 3-4 henkilön pienryhmiin. Pienryhmille opettaja arpoo yhden YK:n jäsenmaan. Ryhmä kirjaa ylös tutkimansa asiat, joko mindmap-muotoon paperille, tai mikäli kaikilla on mahdollisuus päästä tietokoneelle, voi selvitetyistä asioista tehdä diaesityksen.
Jokainen ryhmä tutkii jäsenmaastaan:
- Milloin valtio on kuulunut YK:n jäseneksi, ja minkälaista toimintaa YK on maassa harjoittanut?
- Mitä kieliä valtiossa puhutaan?
- Maan geopoliittinen tilanne ja asema, valtion ympäristön tila, pääasialliset energiamuodot. Mihin ympäristösopimuksiin valtio on sitoutunut?
- Maan ekologinen ympäristö. Mikä on tyypillistä maan eläimistölle ja kasvikunnalle?
- Tapahtumia valtion historiasta. Onko maa ollut siirtomaavalta vai kolonisaation kohde? Mitä vaikutuksia tällä on ollut maan nykytilanteeseen?
- Maan yhteiskunnallinen tila, BKT, lukutaitoprosentti, eliniänodote, poliittinen rakenne ja tasa-arvotilanne. Mihin ihmisoikeussopimuksiin valtio on sitoutunut?
Lopuksi ryhmät/parit esittelevät luokalle mindmappinsa/diaesityksensä.