YK-liitto täyttää 70 vuotta

Toiminnanjohtaja Helena Laukko: ”On Suomen etu vahvistaa demokratiaa, oikeusperustaisuutta ja YK:ssa tehtävää monenkeskistä yhteistyötä.”

YK-liitto 70 vuotta sininen tausta ja YK:n lippu

Suomen YK-liitto perustettiin 1954, vuotta ennen Suomen liittymistä Yhdistyneiden kansakuntien jäseneksi. Liitto perustettiin tukemaan Suomen YK-jäsenyyttä ja lisäämään tietoa YK:sta.

"Rauhan, turvallisuuden ja ihmisoikeuksien edistäminen on tänä päivänä yhtä ajankohtaista kuin 70 vuotta sitten ", sanoo Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko

Kuten presidentti Alexander Stubb sanoi YK:n yleiskokouksessa pitämässään puheessa: ”Tarvitsemme YK:ta enemmän kuin koskaan.”

Suomen YK-liitto muistuttaa, että yhtä lailla tarvitsemme YK:lle ystäviä sekä päättäjien että kaikkien kansalaisten keskuudessa - ehkä enemmän kuin koskaan.

Liitto jatkaa aktiivista yhteiskunnallisesta keskustelua, erityisesti kestävästä kehityksestä, rauhasta ja turvallisuudesta sekä ihmisoikeuksista. Uusia teemoja ovat muun muassa tulevien sukupolvien oikeudet turvalliseen ja puhtaaseen elinympäristöön sekä kaikkia hyödyttävän kestävän digitaalisen tulevaisuuden edistäminen. Nämä teemat nousivat esille tänä syksynä hyväksytyn YK:n Tulevaisuussopimuksen myötä.

Suomen YK-liitto kannustaa hallitusta myös jatkossa toimimaan vahvan YK-politiikan tukijana.

“On tärkeää, että Suomi tukee kansalaisten monipuolista tiedonsaantia ja puolustaa monenkeskistä sääntöpohjaista järjestelmää. Vain näin Suomi voi edistää kansallisen ja kansainvälisen turvallisuuden saavuttamista ja vakaiden yhteiskuntien olemassaolon turvaamista”, sanoo Laukko.

Juhlat jatkuvat ensi vuonna, jolloin Suomi on ollut YK:n jäsen 70 vuotta ja YK täyttää 80 vuotta.

YK-liitto viettää YK:n päivää 24.10. 70-vuotisjuhlan merkeissä

Juhlaseminaarissa puhuvat YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Karoliina Partanen ja Ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston osastopäällikkö Juha Savolainen

Paneelikeskusteluun laajasta turvallisuudesta osallistuvat YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko, YK:n ystävien puheenjohtaja, professori Helena Ranta, pitkän linjan europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen, toiminnanjohtaja Laura Lodenius Rauhanliitosta ja kansanedustaja Pekka Haavisto TBC.

Juhlassa julkistetaan Vuoden YK:n ystävä.

Ilmoittaudu mukaan: YK:n päivän juhla

Juhlakeräys YK-liitto 70 vuotta

Tällä hetkellä hallituksen tekemät kansalaisjärjestöjen määrärahojen leikkaukset vaarantavat Suomen YK-liiton tekemän työn. Liitto tarvitsee lisää tukijoita ja YK:n ystäviä.

70-vuotiasta YK-liittoa voi muistaa lahjoituksilla;

Kertalahjoitus YK-liitolle

Lahjoitus Mobile Paylla numeroon 14377

Lahjoita 15 euroa Mobile Paylla

Rahasiirron voi tehdä myös suoraan tilille viestillä: Lahjoitus/summa/YK-liitto. Rahankeräystili DanskeBank FI88 8029 9710 0064 13

Fakta – Suomen YK-liitto 70 vuotta

Suomen YK-liitto edustaa lähes 70:tä suomalaista järjestöä, jotka ovat sitoutuneet YK:n tavoitteisiin.

• Lisäämme tietoa YK:n periaatteista ja globaaleista kysymyksistä.
  • Teemme yhteistyötä kaikkien Suomessa toimivien YK-järjestöjen kanssa koordinoimalla One UN in Finland verkostoa.
  • Tuotamme YK-tietoa 150 YK-koulun verkostolle, joka täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta.