Erityisraportoijan vierailun tavoitteena on ymmärtää, millainen on maailmalla kiitelty suomalainen koulutusjärjestelmä. Tämän ohella erityisraportoija tarkastelee koulutusoikeuden toteutumisen haasteita, erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien ja vähemmistötaustaisten oikeuksien näkökulmasta.
Yhdeksänpäiväiseen vierailuun sisältyy tapaamisia viranomaisten kanssa sekä vierailuja perus- ja keskiasteen kouluihin ja yliopistoihin. Erityisraportoija tapaa myös kansalaisyhteiskunnan edustajia, opettaja- ja opiskelijajärjestöjä, tutkijoita ja muita koulutuksen sidosryhmiä.
YK-liitto nostaa esiin verkostonsa kokemuksia ja näkemyksiä
Erityisraportoija tapaa Suomen YK-liiton edustajia torstaina 23.11.2023. Otamme miellämme vastaan huomiota välitettäväksi. Voit kommentoida koulutuksen toteutumisen tilaa oppilaitosten tai järjestöyhteistyön näkökulmista lähettämällä viestin rosa.puhakainen [ät] ykliitto.fi (rosa[dot]puhakainen[at]ykliitto[dot]fi) torstaihin 23.10. kello 10 mennessä tai voit lähettää viestin verkkolomakkeen kautta.
-
Miten saavutettavuuden, syrjimättömyyden ja tasa-arvon periaatteiden toteutuminen on huomioitu koulussanne?
-
Miten ihmisoikeusperustaisuus näkyy käytännön opetustyössä eri asteilla?
-
Millaisia kokemuksia järjestöjen kanssa tehtävästä yhteistyöstä haluatte nostaa esiin?
Asiantuntija esittelee lopullisen raporttinsa vierailustaan ihmisoikeusneuvostolle kesäkuussa 2024.
Erityisraportoijat ovat riippumattomia vapaaehtoistyöntekijöitä
Erityisraportoijat ovat osa ihmisoikeusneuvoston niin sanottuja erityismenettelyjä. Tavoitteena on riippumaton tiedonhankinta- ja seuranta. Erityismenettelyjen asiantuntijat työskentelevät vapaaehtoisesti. He eivät ole YK:n työntekijöitä eivätkä saa palkkaa työstään. He ovat riippumattomia kaikista hallituksista tai organisaatioista ja palvelevat yksityishenkilöinä.
Farida Shaheed aloitti ihmisoikeusneuvoston oikeutta opetukseen -erityisraportoijana 1. elokuuta 2022. Hän on sosiologi ja Pakistanin johtavan sukupuolten tasa-arvoa edistävän järjestön toiminnanjohtaja.