Ban Ki-moon haluaa eroon äitikuolleisuudesta

15.4.2010

YK luonnostelee projektia, jolla se pyrkii vihdoinkin pääsemään eroon äitikuolleisuudesta. Monta sataa tuhatta tyttöä ja naista kuolee vuosittain raskauden tai synnytyksen seurauksena. Kymmenen miljoonaa vammautuu pitkäkestoisesti.

"Yksi estettävissä ollut äidillinen kuolema on liikaa; monta sataa tuhatta tällaista kuolemaa on yksinkertaisesti mahdotonta hyväksyä. Elämme 2000-lukua", YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon sanoi yhteistyökumppaneilleen epäkohtaa käsittelevän kokouksen aattona.

Ban huomauttaa, että on kulunut kymmenen vuotta siitä, kun YK asetti kunnianhimoiset vuosituhattavoitteensa. Yksi tavoitteista oli vähentää äitikuolleisuus neljäsosaan vuoden 1990 määrästä.

"Olemme ottaneet suuria harppauksia muutamilla alueilla. Muutamissa maissa äitikuolleisuus on laskussa. Se on erinomainen uutinen. Mutta kaiken kaikkiaan odottavien äitien terveys on kaukana toivomastamme kehityksestä. Se on ollut vuosituhattavoitteiden perällä. Meidän on priorisoitava uudelleen: naiset ja lapset ensin. Täytyy muistaa, että terveydenhuolto, joka auttaa synnyttämään, auttaa sitä kautta koko yhteisöä elämään", Ban totesi.

Miten odottavien äitien terveyteen aiotaan paneutua?

Ban toivoo, että kaikki tahot astuisivat esiin ennen syyskuussa New Yorkissa pidettävää vuosituhattavoitteita koskevaa huippukokousta.

"Teollisuusmaat voivat laittaa liikkeelle ihmis- ja materiaalisen resurssinsa ja kasvattaa rahallista sitoutumistaan. Kehitysmaat voivat päivittää kansallisia terveydenhuollon suunnitelmiaan, jotta ne priorisoisivat synnyttämiseen liittyvän rahoituksen, toteutuksen ja seurannan. Yritykset voivat kehittää lääkkeitä ja rokotteita sekä tehdä työtä sen eteen, että uusimmat teknologiat toimitettaisiin myös kaukaisiin yhteisöihin", Ban luetteli.

YK:n tuoreen arvion mukaan 342,900 tyttöä ja naista kuoli vuonna 2009 raskauden tai synnytyksen seurauksena. Vuonna 1980 vastaava luku oli 526,300.

"Eli periaatteessa kehitystä on tapahtunut. Mutta on myös oikeutettua sanoa, että sitä ei ole tapahtunut tarpeeksi. Kehitys on heikkoa. Muutamat maat ovat kehittyneet, lähinnä Intia, Kiina, Ruanda, Tansania ja Etiopia. YK:hon kuuluu 192 valtiota, joten listan tulisi olla pidempi", sanoi Maailman terveysjärjestö WHO:n pääjohtaja Margaret Chan.