Itä-Suomen ensimmäinen Malli-YK-kokous Kuopiossa 4.-6.5.2011

Kallaveden lukiossa järjestetään Itä-Suomen ensimmäinen alueellinen Malli-YK -kokous 4.-6.5.2011. Kyseessä on eräänlainen roolipeli, jossa noin 80 oppilasta ja opiskelijaa Kuopion ja sen lähialueen yläkouluista ja lukioista simuloi YK:n yleiskokouksen päätöksentekoa.

Nuoret ovat kevään aikana perehtyneet valitsemansa valtion oloihin,
politiikkaan ja YK-käyttäytymiseen. Kokouksessa nuoret esiintyvät eri valtioiden delegaatteina ja muodostavat päätöslauselmaehdotuksia samaan tapaan kuin Yhdistyneissä kansakunnissa. Käytävillä lobataan ja kokoustiloissa väitellään kiivaasti. Äänestyksissä selviää, löydetäänkö haastaviin globaalikysymyksiin yhteinen linja.

Kokouksessa on edustettuina yhteensä 19 valtiota eri maanosista (mm. Kiina,
Egypti, Pakistan). Kaiken kaikkiaan mukana on noin 120 nuorta, jotka toteuttavat kolmipäiväisen tapahtuman itse alusta loppuun.vDelegaattien lisäksi oma tärkeä roolinsa kokouksessa on puheenjohtajistolla, hallintohenkilöstöllä ja mediaryhmällä.

YK ei ole vain vanhojen miesten kuivia keskusteluja, vaan myös nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa. Suomi muun muassa lähettää joka vuosi nuorisodelegaatin YK:n yleiskokoukseen Suomen virallisen delegaation osana. Kuopion Malli-YK:sta voi löytyä useita tulevaisuuden vaikuttajia.

Malli-YK-tapahtuma järjestetään Kallaveden lukion 3. kerroksessa, osoitteessa Maaherrankatu 2, Kuopio. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kokouksen avajaisia ke 4.5. klo 16 - 17 sekä yleiskokousistuntoja to 5.5. klo 9 - 10 (delegaatioiden avauspuheenvuorot) ja pe 6.5. klo 9 - 11.30 (päätöslauselmaehdotusten käsittely).

Tapahtuman avajaisia sekä perjantain yleiskokousistuntoa voi myös seurata suorana Internetissä osoitteessa www.bit.ly/kuopionmalliyk