Kansainvälisen yhteistyön merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa esillä KMN:n työpajassa

2.5.2011

YK-liiton koordinoima Kansalaisten maailmannäyttämö järjestää työpajan "Kansainvälinen yhteistyö ilmastonmuutoksen torjumisessa: välttämätöntä, mutta vaikeaa?" perjantaina 6.5. klo. 9.15-13.00 Pauligin huvilassa (Mechelininkatu 36).

Kutsua työpajaan saa mielellään välittää eteenpäin tapahtumasta mahdollisesti kiinnostuneille.

Ohjelma:

8.30-9.10 Aamukahvi/-tee ja suolaista purtavaa

9.10-9.15 Tilaisuuden avaus

9.15-9.30 Jenni Kauppila: Pienryhmäkeskustelujen tehtävänanto.

9.30-10.00 Tero Mustonen (YTT, Osuuskunta Lumimuutos): Miten alkuperäiskansojen tieto tuodaan ilmastopolitiikkaa tukevaan tieteelliseen prosessiin? Mikä on tämän kanavan vaikuttavuus?

10.00-10.30 Oras Tynkkynen, (YTM, kansanedustaja): Ilmastopolitiikan tulevaisuusnäkymiä

10.30-11.00 Venla Kinnunen (HM, Tulevaisuuden Tutkimuskeskus, Turun Kauppakorkeakoulu): Kuka muodostaa Suomen kannat ilmastoneuvotteluihin? Entä miten Suomen kanta sovitetaan EU:n yhteiseen kantaan?

11.00-11.30 Pienryhmäkeskustelua.

11.30-12.00 Jenni Kauppila (HL, Kansalaisten maailmannäyttämö) ja Venla Virkamäki (YTM, Suomen luonnonsuojeluliitto): Kansalaisjärjestövaikuttaminen kansainvälisissä ympäristöneuvotteluissa, tapaus ilmastoneuvottelut.

12.00-12.15 Riitta Savikko (HM, Kansalaisten maailmannäyttämö): Marginaaliset äänet kuuluviin suomalaisessa ilmastopolitiikassa.

12.15-13.00 Pienryhmäkeskustelua ja yhteenveto (lounasbuffet tarjolla samaan aikaan). Tila on varattu klo. 14.00 saakka, joten lounasta ja epämuodollisia keskusteluita on mahdollisuus jatkaa rauhallisemmissa tunnelmissa.

Työpaja on suunnattu kaikille teemoista kiinnostuneille, mutta erityisesti niiden parissa työskenteleville järjestötoimijoille, tutkijoille sekä hallinnon edustajille. Pienryhmäkeskustelujen avulla pyritään täsmentämään sitä, miten Suomessa voidaan paremmin hyödyntää eri tasoilla olevia mahdollisuuksia tehdä kestävää, oikeudenmukaista ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

Ilmoittautumiset pyydetään 2.5. mennessä tarjoilujen varmistamiseksi sekä ennakkomateriaalien jakamiseksi. Ilmoittautumisia ottaa vastaan Kansalaisten maailmannäyttämön koordinaattori Jenni Kauppila (050-5226241/ jenni.kauppila [ät] ykliitto.fi).