Kulttuurit kokoontuivat YK:n päämajalla teemavuoden hengessä

23.4.2010

Vuosi 2010 on YK:n kansainvälinen kulttuurien lähentymisen teemavuosi (International Year for the Rapprochement of Cultures). Teemavuotta juhlistettiin keskiviikkona New Yorkissa kokouksessa, jonka avasi pääsihteeri Ban Ki-moon.

"Islannin tulivuodenpurkaus on vain yksi esimerkki siitä, kuinka maailma on keskinäisiä yhteyksiä täynnä. Vuoropuhelun ja keskinäisen ymmärtämisen lisääminen kansojen ja uskontojen välillä on nyt tärkeämpää kuin koskaan", Ban sanoi puheessaan.

"Globaaleilla haasteilla on paikallisia vaikutuksia ja paikallisilla asioilla on globaaleja vaikutuksia. Meidän on vahvistettava yhteistyötämme", Ban jatkoi. Pääsihteeri korosti sen olevan myös YK:n olemassaolon tarkoitus. "Dialogi kulttuurien, sivilisaatioiden ja uskontojen välillä on välttämätöntä YK:n peruskirjan tavoitteiden saavuttamisessa, ihmisoikeuksien puolustamisessa ja kehityksen edistämisessä. Liian usein epäluottamus ja tietämättömyys kulttuureista ja uskonnoista ovat olleet näiden tavoitteiden esteenä."

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Ali Treki painotti omassa puheenvuorossaan tarvetta kasvatukselle, jolla saadaan tulevat sukupolvet uskomaan suvaitsevaisuuteen sekä luomaan rakentavia keinoja kansojen välisen ymmärryksen lisäämiselle. Tietyn kulttuurin, uskonnon tai näitä edustavien ihmisten leimaaminen lähtökohtaisesti väkivaltaiseksi on sen sijaan selvää syrjintää, joka sotii valtioiden kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita vastaan, Treki muistutti puheessaan.

YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO on kulttuurien lähentymisen teemavuoden avaintoimija YK-järjestelmässä. UNESCOn tärkeä yhteistyökumppani teemavuoden tapahtumissa on Sivilisaatioiden yhteenliittymä (Alliance of Civilizations - AoC), joka perustettiin YK:n alaisuuteen vuonna 2005.

Lisää aiheesta: