Maailman radiopäivä

13.2.2012

Vaikka tänä päivänä puhutaan paljolti pelkästään sosiaalisesta mediasta, on hyvä muistaa radion merkitys aktiivisena toimijana niin paikallisesti ja kuin kansainvälisestikin. Radiolähetysten merkitys informaation välittäjänä ja sosiaalisen muutoksen mobilisoijana on ollut ja on edelleen valtava.

Radio on halpa ja helposti lähestyttävä alusta, johon ei tarvitse tietokonetta. Radio yltää 95% maailman väestöstä. Radio tukee erityisesti ihmisiä, jotka olisivat muuten syrjäytettyjä muista viestimistä, kuten esimerkiksi syrjäisseuduilla asuvat, köyhät, lukutaidottomat, sokeat ja joidenkin yhteisöjen naiset. Viimeisimpien tilastojen mukaan 75% kehitysmaiden kotitalouksista omistavat radion.

Radio on auttanut kehitystä eteenpäin useille eri sektoreille, kuten maataloudessa ja terveydenhuoltoon liittyvissä asioissa. Katastrofitilanteissa radio on korvaamaton.

Musiikin ja keskusteluohjelmien merkitys henkiselle hyvinvoinnille ja tunteiden käsittelylle on myös kiistaton. Queen-yhtyeen kappaleen Radio Ga Ga sanoja lainataksemme: "And everything I had to know, I heard it on my radio."

Lisää Maailman radiopäivästä Unescon sivuilla