Maailmassa on yli 771 miljoonaa luku- ja kirjoitustaidotonta aikuista. Yhdistyneet Kansakunnat kiinnitti huomiota oppimisen ja kehityksen väliseen yhteyteen kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9.2006.
Pääsihteeri Kofi Annan painotti lausunnossaan lukutaidon merkitystä ja oppimisen edellytyksiä kehityksen vahvistajina. Myös UNESCO:n pääjohtaja Koïchuro Matsuura korosti lukutaidon olevan yksi kehityksen tärkeimmistä välineistä, joka kehittää koko yhteiskuntaa.
UNESCO:n arvion mukaan noin 103 miljoonalla lapsella ei ole mahdollisuutta käydä koulua eivätkä he sen vuoksi opi lukemaan, laskemaan tai kirjoittamaan.
Lukutaidolla ja köyhyydellä on selkeä yhteys. Bangladeshissa, Etiopiassa, Ghanassa, Mosambikissa ja Nepalissa, missä kolme neljäsosaa väestöstä elää alle kahdella dollarilla päivässä, aikuisten lukutaitoprosentti on alle 63, ja lukutaidottomien määrä yli viisi miljoonaa.
Etelä- ja Länsi-Aasiassa lukutaitoisten osuus on alhaisin (58,6 %). Saharan eteläpuolisessa Afrikassa lukutaitoisia on 59,7 % ja arabimaissa 62,7 %. Maatasolla alhaisin lukutaitoisten osuus on Burkina Fasossa (12,8 %), Nigerissä (14,4 %) ja Malissa (19 %).
UNESCO:n LIFE-projekti (Literacy Initiative for Empowerment) pyrkii puolittamaan lukutaidottomien määrän maailmassa vuoteen 2015 mennessä. Projektia toteutetaan 35 maassa, joissa lukutaitoisten osuus väestöstä on alle puolet tai lukutaidottomien määrä yli 10 miljoonaa.
Lisää aiheesta englanniksi
Artikkeli kokonaisuudessaan
Lukutaitopäivästä UNESCO:n sivuilla
Kofi Annanin viesti kansainvälisenä lukutaitopäivänä