Raportti: Kööpenhaminan ilmastokokouksella sittenkin vaikutusta

29.4.2010

UNEPin raportin mukaan kehitystyö on ollut paikoittain onnistunutta, Kööpenhaminan ilmastokokouksen pettymyksestä huolimatta.

Vastuun kantaminen ilmastosta on yleistynyt Kööpenhaminan kokouksen myötä. Lähes puolet, arviolta 46 prosenttia osallistuneista valtioista on kehittänyt toimintaansa ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Merkittävintä parannusta ovat tehneet Ruanda, Kenia, Ghana, Etelä-Korea ja Irlanti. Raportin mukaan kansalaisvaikuttamisella on ollut keskeinen rooli kehityksessä.

Ilmastonmuutokseen puuttumisesta on tullut kulminaatiopiste monissa vaaleissa, esimerkiksi Brasiliassa, Japanissa ja Iso-Britanniassa.

"Kööpenhaminan kokous on monista huolenaiheista huolimatta synnyttänyt muutamia keskeisiä osasia kohti yhteistä sopimusta ympäri maailman. UNEP on kuitenkin sitä mieltä, että tehdyt lupaukset eivät täytä tavoitetta maapallon keskilämpötilan nousun pitämisestä alle kahdessa celsiusasteessa vuoteen 2050 mennessä", kirjoittaa UNEPin johtaja Achim Steiner.

"Olemme kuitenkin havainneet ennennäkemätöntä toimintaa kaikilta yhteiskunnan sektoreilta. Hallitukset, yritykset, ammattiliitot, kansalaisjärjestöt ja yksittäiset kansalaiset ovat alkaneet toimia konkreettisesti ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kriittinen taistelu ilmastonmuutosta vastaan on nähty mahdollisuutena siirtyä viime vuosisadan malleista puhtaampiin ja vihreämpiin 2000-luvun malleihin. Vihreä talous ei tuo ainoastaan mahdollisuuden vähentää kasvihuonepäästöjä, vaan myös uusia työpaikkoja, yrityksiä ja teknologioita", Steiner sanoo.

Raportissa huomautetaan, ettei valtion tulotaso sanele kykyä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen. Esimerkiksi Filippiinit on ottanut merkittävän vastuun ilmastonmuutoksesta, ja se on tehnyt "green job" -työpaikkojen luomisesta poliittisen prioriteetin. Green job tarkoittaa työtä, joka myötävaikuttaa ympäristön varjeluun.