Suu- ja sorkkatauti leviää Egyptissä

23.3.2012

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO) varoittaa suu- ja sorkkataudin leviämisen Egyptissä vaarantavan lähialueen karjatalouden. Järjestön mukaan alueen ruokaturvallisuus on vaarassa, ellei tarvittaviin toimiin taudin pysäyttämiseksi ryhdytä heti.

Virallisten tietojen mukaan Egyptissä on havaittu jo yli 40 000 mahdollista suu- ja sorkkatautitapausta. Tautiin on kuollut noin 4 500 eläintä. FAO:n eilen julkaisemassa tiedotteessa varoitetaan 6,3 miljoonan puhvelin ja naudan sekä 7,5 miljoonan lampaan ja vuohen olevan tartuntavaarassa pelkästään Egyptin rajojen sisällä.

Suu- ja sorkkatauti on vaivannut Egyptin maataloutta jo vuosien ajan, mutta uuden tartuntojen aallon on aiheuttanut täysin uusi viruskanta. Maan karjalla ei ole tähän viruskantaan lainkaan immuniteettia. FAO:n mukaan uusia rokotteita on kehitettävä nopeasti. Egypti on varastoinut rokotteita suu- ja sorkkatautia vastaan, mutta ne eivät tehoa uuteen viruskantaan.

FAO:n edustajat vierailivat viime viikolla Egyptissä maan hallituksen pyynnöstä. Yhdessä maan eläintieteilijöiden kanssa FAO aloitti strategian, joka keskittyy tartuntojen leviämisen hidastamiseen muun muassa uusien rokotteiden avulla.

Maatilallisia on kehotettu rajoittamaan karjansa liikkeitä, ja varmistamaan ettei eri tilojen eläimet kohtaa toisiaan. Kauppiaiden tulee tarkastaa ostamiensa eläinten kunto ja hävittää tautiin kuolleet ruhot oikeaoppisesti, mieluiten polttamalla.

"Työskentelemme läheisesti hallituksen kanssa saadaksemme tartunnan hallintaan", sanoi FAO:n eläinlääketieteellinen johtaja Juan Lubroth. Hänen mukaansa tartunnat ovat levinneet etenkin Niilin suistoalueen eteläpuolelle. Egyptin pohjois- ja länsialueilla tartuntoja on havaittu vähemmän.

Suu- ja sorkkatauti vaikuttaa kaikkiin sorkkaeläimiin, esimerkiksi lampaisiin, vuohiin, puhveleihin, sikoihin ja lehmiin. Tauti johtaa eläimissä usein kuolemaan.

Tartunnan saaneiden eläinten liha ja maito eivät sovi syötäviksi. Itse tauti ei kuitenkaan tartu ihmisiin.

Lähde: UN.org