Venäjä ja Kiina estivät YK:n turvallisuusneuvoston Syyria-päätöslauselman

6.2.2012

Viime viikonloppuna järjestetty YK:n turvallisuusneuvoston äänestys niin sanotusta Syyria-päätöslauselmasta, jonka tarkoitus oli vaatia välitöntä loppua Syyrian väkivaltaisuuksille, kaatui kun Venäjän ja Kiinan veto-oikeuden käyttöön. Venäjä ja Kiina käyttivät veto-oikeuttaan yhdessä Intian ja Etelä-Afrikan kanssa myös edellistä Syyria-päätöslauselmaa vastaan. Intia ja Etelä-Amerikka äänestivät kuitenkin tällä kertaa päätöslauselman puolesta, ja viidestätoista turvallisuusneuvoston jäsenestä vain Venäjä ja Kiina jäivät oppositioon.

Kansainvälinen reaktio

Vaikka Kiinan ja Venäjän veto-oikeuden käyttö oli odotettua, järkytti päätös silti valtiomiehiä ja ihmisoikeusjärjestöjä ympäri maailmaa. Yhdysvaltain YK-lähettiläs Susan Rice kutsui kahden maan päätöstä vastenmieliseksi, kun taas Ranskan lähettiläs Gerard Araud kuvaili päivän olevan surullinen turvallisuusneuvostolle, syyrialaisille ja demokratialle.

Venäjällä on Syyriassa suuri sotilastukikohta, ja maat ovat merkittäviä kauppakumppaneita asekaupassa. Lähes kaikki Syyrian armeijan aseet on valmistettu Venäjällä. Myös Kiinalla on merkittävät kauppasuhteet Syyriaan. Vaikka maiden veto-päätös on tuomittu kansainvälisesti, maiden sisällä hallitusten päätökset nauttivat kansan suosiota. Etenkin venäläiset ovat perinteisesti kannattaneet länsimaiden vastustusta turvallisuusneuvostossa.

Veto-oikeus

YK:n turvallisuusneuvoston viidellä pysyvällä jäsenellä, Yhdysvalloilla, Venäjällä, Ranskalla, Isolla-Britannialla, ja Kiinalla, on oikeus käyttää päätöslauselman äänestyksessä veto-oikeutta. Veto-oikeutta käytettäessä turvallisuusneuvoston päätöksen eteneminen pysähtyy.

Vuodesta 1946 lähtien turvallisuusneuvoston kesken on käytetty 263 veto-oikeutta, 127 näistä Moskovan toimesta. Neuvostoliitto käytti aikanaan veto-oikeutta 119 kertaa, ja Venäjän hallinnon aikana vetoa on käytetty yhteensä siis 8 kertaa. Toiseksi ahkerin veto-oikeuden käyttäjä on Yhdysvallat, joka on torjunut yhteensä 79 esitystä. Useimmat Yhdysvaltojen veto-oikeuden käytöistä liittyvät Israelin ja Palestiinan suhteisiin.

Iso-Britannia on käyttänyt veto-oikeutta 31 kertaa ja Ranska 17 kertaa, usein yhdessä Yhdysvaltojen kanssa. Kiina on käyttänyt veto-oikeuttaan yhdeksän kertaa, viisi näistä kerroista yhdessä Venäjän kanssa.

Aiheesta lisää: Reuters, Al Jazeera