Uutinen

YK kaipaa suomalaisia töitä mainoskilpailuunsa

[Meddelanden på svenska - rulla nere]

YK on käynnistänyt Euroopan-laajuisen mainosjulistekilpailun osana "Yhdessä poistamme köyhyyden" -kampanjaa. Parhaan köyhyyden lopettamista vaativan mainosjulisteen suunnittelija huomioidaan Espanjan EU-puheenjohtajakauden tarjoamalla 5000 euron suuruisella palkinnolla.

"Pyrimme tällä kilpailulla parantamaan eurooppalaisten tietoisuutta vuosituhattavoitteisiin liittyen, katseemme on jo suunnattuna syyskuussa järjestettävään vuosituhattavoitteita käsittelevään huippukokoukseen New Yorkissa.", YK:n alueellisen tiedotuskeskuksen UNRICin johtaja Afsane Bassir-Pour kertoi kilpailun avautuessa.

Kilpailuun on toistaiseksi osallistuttu 29 maasta yli 500 julisteen voimin. Kampanjan verkkosivuilla osoitteessa www.wecanendpoverty.eu on vierailtu miltei 50 000 kertaa. Suomalaisia kilpailutöitä on toistaiseksi lähetetty vain yksi. "Toivomme saavamme myös Pohjoismaat mukaan kilpailuun! Olemme tottuneita Pohjoismaiden vahvaan rooliin YK:ssa, mutta tällä kertaa kilpailutöitä on lähetetty pääasiassa Ranskasta, Portugalista ja Puolasta", kampanjakoordinaattori Árni Snævarr kertoo.

Monet johtavat eurooppalaiset sanomalehdet ovat myös lähteneet kampanjaan mukaan. Yhteistyötä YK:n kanssa tekevät muun muassa MetroXpress Tanskassa, El Pais Espanjassa, La Stampa Italiassa, Morgunblaðið Islannissa sekä Libération Ranskassa.

Kilpailu on avoin kaikille Euroopan 48 maan kansalaisille ja se jatkuu kesäkuun loppuun. Myös Euroopan ulkopuolelta on mahdollista osallistua kampanjaan äänestämällä suosikkitöitään kampanjasivustolla julkaistujen julisteiden joukosta.

Kilpailuun voi on avoinna kesäkuun loppuun, jonka jälkeen osallistujien joukosta valitaan 30 finalistia. Voittajan valitsee keskeisistä Euroopan mainos- ja markkinointialan asiantuntijoista, taiteilijoista, suunnittelijoista ja YK:n viestintäasiantuntijoista koostuva raati, jonka jäsenistöön kuulu muun muassa Jacques Séguéla, kansainvälisen mainostoimistoryhmittymä Havasin varapuheenjohtaja.

"Jos tämä hanke muuttaa edes yhden veitsenterällä elävän ihmisen elämän, olemme onnistuneet", kuvailee Gary Knight, amerikkalainen valokuvaaja ja tuomariston jäsen. Tuomaristoon kuuluvat myös suunnittelija Piet Boon, belgialainen muotisuunnittelija Martin Margiela sekä YK:n viestintäosaston apulaissihteeri Kiyo Akasaka.

Lisätietoja ja kilpailuohjeet löytyvät osoitteesta www.wecanendpoverty.eu. Lisätietoja voit tiedustella myös Afsane Bassir-Pourilta, (bassirpour [ät] unric.org. +32 2 788 8450) tai Arni Snaevarrilta (snaevarr [ät] unric.org, +32 2 788 8467).

På svenska:

FN:s regionala informationskontor i Bryssel (UNRIC) har utlyst en annonstävling mot fattigdomen. Tävlingen, som finns på kampanjens webbplats www.wecanendpoverty.eu, är en del av en europeisk kampanj för att främja arbetet för att nå millenniemålen. Vinnaren får Spanska ordförandeskapets pris på 5000€.

"I september i år samlas världens ledare till ett toppmöte om millenniemålen i New York. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om millenniemålen bland européer, att skapa ett gemensamt projekt för alla FN:s informationskontor i Europa, samt att dra nytta av all den fantastiska kreativitet som finns i Europa", konstaterar Afsané Bassir-Pour, direktör på UNRIC.

Tävlingens tema är "Släpp loss din kreativitet mot fattigdomen" och över 500 bidrag från 29 olika länder har redan lämnats in. Sedan starten har drygt 50 000 besök registrerats på webbplatsen. "Vi vill gärna se fler bidrag från de nordiska länderna. De nordiska länderna är ofta mycket aktiva i FN frågor, men denna gång har de flesta bidragen kommit från Polen, Frankrike och Portugal", noterar kampanjens koordinator Árni Snaevarr.

Flera ledande Europeiska tidningar, bland andra MetroXpress i Danmark, El Pais i Spanien, La Stampa i Italien, Morgunblaðið i Island och Libération i Frankrike, deltar i kampanjen.

Första priset på 5000 Euro delas ut av det spanska EU-ordförandeskapet i Madrid i september, strax före FN:s toppmöte om millenniemålen.

Enligt Soraya Rodriguez Ramos, statssekreterare för internationellt samarbete i Spanien, är förpliktelsen att nå millenniemålen en av prioriteringarna för det spanska EU-ordförandeskapet. "Det handlar om att få alla européer att inse att målen tillhör oss alla. Annonstävlingen är ett utmärkt sätt att engagera våra medborgare."

Tävlingen pågår fram till 30 juni varefter 30 bidrag, valda av allmänheten samt av arrangörerna, går vidare till final. Vinnaren utses av en expertjury bestående av marknadsföringsexperter och formgivare.

"Om detta initiativ förändrar situationen för en enda person som lever på randen till fattigdom, så är det värt det", sade Gary Knight, jurymedlem och amerikansk fotograf. Övriga jurymedlemmar är Jacques Séguéla, viceordförande för den internationella marknadsföringsgruppen Havas, Ryska foto och konstexperten Olga Sviblova, designern Piet Boon, modedesignern Martin Margiela samt Förenta Nationernas undergeneralsekreterare för kommunikation Kiyo Akasaka.

För mer information, tävlingsregler och för att delta i tävlingen, vänligen besök:

www.wecanendpoverty.eu eller kontakta Afsane Bassir-Pour, (e-post: bassirpour [ät] unric.org tel: +32 2 788 8450) eller Arni Snaevarr (e-post: snaevarr [ät] unric.org eller tel: +32 2 788 8467).