YK:n tiedotustoimisto Brysselissä on yhdessä Pohjoismaisen ministerineuvoston kanssa käynnistänyt mainoskilpailun, jonka aiheena on vesi, vihreä liiketoiminta ja Rio+20.
Euroopan laajuisen 'The Future We Want - Drop by Drop" -kilpailun tavoite on haastaa muun muassa nuoria mainosalan ammattilaisia pohtimaan veden ja kestävän kehityksen merkitystä tulevaisuuden voimavaroina. Kilpailu on osa YK:n globaalia 'The Future We Want' -kampanjaa. Kilpailu käynnistyy Rion kestävän kehityksen korkean tason konferenssin valmistelujen ollessa kiivaimmillaan. Konferenssi järjestetään Brasilian Rio de Janeirossa ensi kesäkuussa.
"Tutkimme huolellisesti kestävän kehityksen teemoja suunnitellessamme kilpailua. Havaitsimme, että vesi - huolimatta siitä kuinka paljon me täällä Euroopassa sitä tuhlaamme - on asia, joka koskettaa kaikkia. Ja jos luovat ihmiset laittavat asian miettimiseen kykynsä, on viestin vaikutus huomattavasti suurempi", sanoo YK:n Brysselin-tiedotustoimiston johtaja Afsané Bassir-Pour.
Kilpailuun voivat osallistua ammattilaiset tai harrastelijat 48 eri maasta Euroopassa. Tehtävänä on suunnitella sanomalehtimainos, jonka avulla eurooppalaisia innostetaan löytämään 'vihreitä' ratkaisuja vedenkäytössään.
Kilpailun pääpalkinto on 5000 euroa, jonka on lahjoittanut Pohjoismainen ministerineuvosto. Kilpailussa palkitaan yhteensä kolme työtä. Yksi voittaja valitaan yleisöäänestyksen perusteella. Toisen voittajan valitsee raati, joka koostuu vesi- ja ympäristöalan asiantuntijoista sekä mainosalan ammattilaisista. Kolmas palkinto myönnetään nuorelle kilpailijalle.
Kilpailu aukeaa virallisesti huomenna 10. joulukuuta, kansainvälisenä ihmisoikeuksien päivänä. Viimeiset kilpailutyöt tulee lähettää Brysseliin 29. helmikuuta 2012 mennessä. Yleisöäänestyksen voittaja julkistetaan maaliskuun 22. päivänä (Maailman vesipäivä), nuorten sarjan voittaja huhtikuun 11. päivänä ja ammattiraadin valitsema voittaja kesäkuun 5. päivänä (Maailman ympäristöpäivä).