YK-liiton ja Lumimuutoksen saamelaiskirjasta keskustelua

25.1.2011

Osuuskunta Lumimuutos (Snowchange Co-op) yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa on julkaissut kirjan "Drowning Reindeer, Drowning Homes - Indigenous Sámi and Hydroelectricity Development in Sompio, Finland". Kirjan keskiössä ovat Lokan ja Porttipahdan altaiden vaikutukset Vuotson paikallisten ihmisten, metsäsaamelaisten, pohjoissaamelaisten ja muiden elämään. Osuuskunta Lumimuutos on tutkinut Sompion tilannetta viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Kirja toimitettiin Valtioneuvostolle joulukuussa 2010, minkä jälkeen kirjan esittelemistä johtopäätöksistä on keskusteltu melko vilkkaasti kotimaisissa viestimissä.

Nyt Osuuskunta Lumimuutos ja YK-liitto järjestävät keskustelutilaisuuden kirjan käsittelemistä teemoista keskiviikkona 2.2.2011 Koilliskairan luontokeskuksessa Lapin Tankavaarassa. Tilaisuudessa esitellään kirjaa, sen tuloksia, ja samalla paikallisten vaikutusmahdollisuuksia tilanteeseen esimerkiksi Arctic Biodiversity Assessment -luonnon monimuotoisuustyökalun avulla. Pääpainopiste on kuitenkin siinä, että paikalliset vuotsolaiset saavat käyttää puheenvuoroja kirjaan ja sen teemoihin liittyen. Alustajina toimivat ainakin yhteiskuntatieteiden tohtori Tero Mustonen, saamelaiskäräjien pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Aikio ja muut kirjassa mukana olleet tahot.

Tapahtumaan

YLEn juttuun