Kulttuurien lähentymistä ruokakulttuurien näkökulmasta lähestyvä kampanjamateriaali on yleisilmeeltään kevyt ja raikas. Tuotesarjan inspiraationa on toiminut eurooppalainen 1700-1800-lukujen puupiirrostekniikka, ja se on suunniteltu yksinomaan YK-liiton kulttuurien lähentymisen teemavuoden tarkoituksiin. Tuotesarja on osa YK-liiton Sinisten tuotteiden perhettä.
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osasto puolestaan suunnitteli ja toteutti kulttuurien lähentymisen teemavuoden kampanjan yhteydessä YK-liitolle kolme elokuvaspottia, jotka ovat nähtävissä teemasivustollamme. Spotit ovat esillä myös useilla kotimaisilla elokuvafestivaaleilla eri puolilla Suomea. Spottien tarkoitus on herätellä kyseenalaistamaan vakiintuneita tapojamme nähdä ja luokitella kulttuureja ja niiden ilmenemismuotoja. Spoteissa esiintyy kolme Suomessa asuvaa henkilöä, jotka kaikki ammentavat omalla, innovatiivisella tavallaan vaikutteita lähtömaansa ruokakulttuurista yhdistelemällä niitä samalla suomalaiseen keittiöön. Lopputuloksena on sarja ilahduttavia oivalluksia ja ruokahalun herättäviä reseptejä.
YK-liitto on julkaissut kulttuurien lähentymisen teemavuoden tiimoilta myös mielenkiintoisen artikkelikokoelman, joka on tilattavissa näiltä sivuilta veloituksetta. Artikkelikokoelma on sähköisesti ladattavissa alla olevasta linkistä (pdf).