YK pyytää Afrikan Unionia lisäämään rauhanturvaajien määrää Somaliassa yli puolella

YK:n turvaneuvoston eilen yksimielisesti hyväksymä päätöslauselma vaatii Afrikan Unionilta joukkolisäyksiä Somalian operaatioon. Poliiseista ja rauhanturvaajista koostuvien AMISOM-joukkojen määrää lisätään lähes puolella, 12 tuhannesta noin 17 tuhanteen. Samalla YK sitoutuu entistä laajempaan Somalian operaation logistiseen tukemiseen, vähintään tämän vuoden lokakuun loppuun asti. Turvallisuusneuvosto kehotti Afrikan Unionin jäseniä lahjoittamaan joukkoja AMISOM-operaatioon, jotta maata jo vuosikymmeniä jatkunut epävakaa tilanne saadaan rauhoitettua.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kiitteli turvallisuusneuvoston päätöstä, todeten joukkojen lisäyksen tukevan Somalian väliaikaishallintoa. Hän myös muistutti joukkojen tehtävän onnistuvan vain jos Somalian sisäiset poliittiset voimat saavat otettua askelia vakaata hallintoa kohtaan.

Pääsihteeri Ban osallistuu myös tänään Lontoossa järjestettävään konferenssiin jossa etsitään pitkäaikaisia ratkaisuja Somalian tilanteeseen. Konferenssiin osallistuu pääsihteerin lisäksi muun muassa Yhdysvaltojen ulkoministeri Hillary Clinton, Englannin pääministeri David Cameron, sekä Euroopan Unionin, Afrikan Unionin ja Arabiliiton edustajia.

Konferenssin avauspuheenvuorossa pääministeri David Cameron muistutti Somalian globaaleista vaikutuksista. Englannin hallitus on huolissaan erityisesti siitä, miten Somalia toimii tällä hetkellä kansainvälisten terroristiryhmien suojapaikkana. Konferenssiin ei ole kutsuttu islamistisen al-Shabab ryhmän edustajia. Al-Shabab on Somalian väliaikaishallinto TFG:n merkittävin vihollinen. Ryhmä julistautui hiljattain osaksi maailmanlaajuista terroristiverkosto al-Qaidaa.

Terrorismin lisäksi Somalian tilannetta vaikeuttaa merirosvous, jatkuva nälänhätä ja yli 20 vuotta jatkunut sisällissota. Odotukset konferenssia kohtaan ovat Somaliassa korkealla. Maan talous on täysin riippuvainen ulkomaisista rahavirroista, mutta viimeaikoina maan sisäinen talous on alkanut kohentua tavallista pidempää jatkuneen rauhallisen kauden aikana.

Lisää Somalian konfliktista voi lukea Globalis-tietokannasta.

Lähteet: Al Jazeera ja YK