YK:n tulevaisuushuippukokous hyväksyi tulevaisuussopimuksen, digitaalisopimuksen ja tulevien sukupolvien julistuksen

Jäsenmaat hyväksyivät sopimukset yksimielisesti. Venäjä pyrki vesittämään päätöksiä, mutta sen ehdotuksen käsittelyn kannalla oli vain kuusi muuta valtiota.

Jäsenmaat äänestivät Venäjän tekemästä ehdotuksista. Sitä ei otettu käsittelyyn.
Tulevaisuussopimus hyväksyttiin sunnuntaina YK:n tulevaisuushuippukokouksessa New Yorkissa. Kuva: Diego Noguera / Photo by IISD / ENB

Maailman päättäjät hyväksyivät YK:n tulevaisuuskokouksessa sunnuntaina tulevaisuussopimuksen ja sen liitteenä digitaalisopimuksen sekä tulevien sukupolvien julistuksen.

”Ennen kaikkea tämä oli voitto YK:n uudistamiselle, sääntöpohjaiselle kansainväliselle yhteistyölle ja kansainvälisen oikeuden merkityksen tunnustamiselle”, sanoo Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

Tulevaisuussopimus on laajin kansainvälinen sopimus vuosiin. Se kattaa uusia alueita ja asioita, joista ei ole pystytty sopimaan vuosikymmeniin. Mukana ovat muun muassa turvallisuusneuvoston uudistaminen, ydinaseiden poistaminen ja tekoälyn hallinnoiminen.

Yksimielinen päätös, Venäjän esitys olisi murentanut YK:n toimivaltaa

Päätös oli loppujen lopuksi yksimielinen, sillä Venäjän ja sen kumppanimaiden esittämää liitettä ei otettu käsittelyyn. Liite olisi vesittänyt sopimuksen sisällön ja murentanut YK:n toimivaltaa.

Venäjän esityksen mukaan YK:n uudistumisen olisi tullut tähdätä ”kunnioittamaan maiden itsemääräämisoikeutta”.

Kokous äänesti siitä, otetaanko Venäjän esitys käsittelyyn. Venäjää tukivat Valko-Venäjä, Pohjois-Korea, Iran, Nicaragua, Sudan ja Syyria. 15 maata pidättäytyi äänestämästä ja 143 maata äänesti liitteen käsittelyä vastaan.

Kun liitettä ei otettu käsittelyyn, sopimukset hyväksyttiin yksimielisesti.

YK:n päämajan edustalla on maahan maalattu viestejä päättäjille
Kuva: Helena Laukko / Suomen YK-liitto.

Mikä tulevaisuussopimus?

Tulevaisuussopimus vahvistaa aiemmat YK:ssa sovitut tavoitteet, kuten YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman. Sopimus kattaa kaikki YK:n kolme peruspilaria: kestävän kehityksen, ihmisoikeudet ja rauhan ja turvallisuuden.

YK-liitto tutustuu sopimuksiin ja kommentoi sisältöä tarkemmin yleiskokouksen jälkeen pidettävillä YK-aamukahveilla.

Tässä muutamia ensihuomioita:

1. Köyhyyden poistaminen: Sopimuksessa painottuu kestävän kehityksen ensimmäinen tavoite, eli äärimmäisen köyhyyden poistaminen maailmasta. Se oli globaalin etelän maiden vahvan vaikuttamisen tulos.
  2. Turvallisuusneuvosto: Valtiot sitoutuvat uudistamaan turvallisuusneuvostoa demokraattisempaan suuntaan. Neuvoston jäsenpohjaa on tarkoitus laajentaa vastaamaan nykyisten YK:n jäsenvaltioiden suhdetta ja ottaa mukaan Afrikan edustaja pysyviin jäsenmaihin.

3. Ydinaseiden poistaminen: Selkeä sitoumus ydinaseiden poistamiseen maailmasta kokonaan.

4. Kehitysrahoitus: Sopimukseen on aiempaa suoremmin kirjattu kansainvälisten rahoituslaitosten ja YK-järjestöjen tarve auttaa velkaisia ja ruokaturvattomuudesta sekä kansainvälisten ruokamarkkinoiden hintojen vaihtelusta kärsiviä maita.
  5. Ilmastonmuutos: Ilmaistaan vahva huoli ilmastonmuutoksesta ja erityisesti sen vaikutuksista haavoittuvimpiin maihin. Todetaan, että nykyinen kasvihuonekaasupäästövähennysten tahti on liian hidas.

6. Naiset ja tytöt: Sopimus on naisten oikeuksien torjuntavoitto. Maininnat naisten ja tyttöjen oikeuksien edistämisestä, väkivallan vastustamisesta ja naisten aseman vahvistamisesta  pysyivät vahvoina, vaikka moni maa on pyrkinyt vähentämään tasa-arvotavoitteita.

Valitettavaa on, että naisten taloudellisia oikeuksia koskeva teksti vesitettiin loppukaneetilla ”kunkin maan lainsäädännön mukaisesti”. Tasa-arvoa ei saavuteta ellei myös naisilla ole oikeutta maanomistukseen ja muiden taloudellisten resurssien omistukseen, oikeutta pankkipalveluihin, perintö- ja omistusoikeutta  sekä tasa-arvoisia mahdollisuuksia hyötyä uudesta teknologiasta.

Tulevaisuussopimuksen toimeenpanoa tarkastellaan seuraavan kerran YK:n 83. yleiskokouskauden alkaessa syyskuussa 2028.

Pääsihteeri: “Uraa uurtava sitoumus kuunnella nuoria”

YK:n pääsihteeri António Guterres ilmaisi huolensa siitä, että YK:n valtuudet kohdata kasvavia globaaleja haasteita rapautuvat nopeasti. Pääsihteerin mukaan järjestö menettää kaiken uskottavuutensa ilman kokoonpanon ja työmenetelmien uudistamista.

Guterres korosti, että tulevaisuussopimus luo perustan muutokselle, johon sisältyy hallitusten uraauurtava sitoumus kuunnella nuoria ja ottaa heidät mukaan päätöksentekoon kaikilla tasoilla.

Hän huomautti, että ihmiset eivät koskaan ole samaa mieltä menneisyydestä. Guterresin mukaan YK on ottanut sopimuksen myötä suunnan kohti tulevaisuutta, joka voi täyttää kaikkien odotukset.

Mikä digitaalisopimus?

Digitaalisopimus, eli Global Digital Compact edistää avointa, vapaata ja turvallista digitaalista tulevaisuutta kaikille. Kyseessä on ensimmäinen maailmanlaajuinen sitoumus tiedonhallinnasta ja tekoälyn hallinnoimisesta.

Sopimuksen tavoitteena on muun muassa edistää oikeudenmukaista kansainvälistä tiedonhallintaa, ja hallita ihmiskunnan käyttöön kehitettyjä teknologioita, mukaan lukien tekoälyä.

• Digitaalisen kehityksen tulee perustua yleismaailmallisiin ihmisoikeuksiin ja mahdollistaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen.
  • Kaikilla ihmisillä, kouluilla ja sairaaloilla tulee olla pääsy internetiin.
  • Tehdään digitaalisesta ympäristöstä kaikille turvallinen, avoin, oikeudenmukainen ja syrjimätön.
  • Hallitaan tekoälyä.
  • Yhtenä tavoitteena on kehittää innovatiivisia rahoitusmekanismeja ja kannustimia, jotta internetin käyttäjiksi pääsevät myös ne 2,6 miljardia ihmistä, joilla yhteyttä ei vielä ole saavutettavissa.

Haluatko tietää lisää tulevaisuushuippukokouksesta? Osallistu YK-aamukahveille ja kuule yleiskokouksen kansalaisjärjestöedustajien kuulumiset!

Ilmoittaudu mukaan: YK-aamukahvit: tulevaisuushuippukokous

muraalissa vanhempi herra lakki päässään ojentaa vehreän maapallon iloiselle nuorelle naiselle
Kuva: Rick Bajornas / UN Photo.