YouthXchange (YXC) on UNEPin ja UNESCOn yhteinen hanke, jonka avulla nuoria autetaan siirtymään kestävämpään kuluttamiseen.
Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi 15-24-vuotiasta. Luku on suurin koskaan aikaisemmin aikuisuuteen astuneista sukupolvista. 700 miljoonaa nuorta siirtyy työelämään kehitysmaissa vuosien 2005-2010 välisenä aikana.
Ostovoiman vaihteluista huolimatta keskiluokan kulutus eri maissa on hyvin homogeenista. Millaisia kuluttajia edellämainituista nuorista on muotoutumassa?
Tutkimusten mukaan suurin osa nuorista on tietoisia tuoteiden hävittämisen ympäristövaikutuksista, mutta vain harvat heistä hahmottavat oman ostokäyttäytymisensä yhteyttä maailmanlaajuisiin ongelmiin.
Tähän haasteeseen pyrkii vastaamaan YouthXchange-työkalu, joka on luotu rohkaisemaan nuoria vastuulliseen kuluttamiseen, lisäämään tietoa sosiaalisen ja ympäristön hyödyntämisen epätasa-arvosta.
YouthXchange-nettisivusto pyrkii tarjoamaan selkeää tietoa kestävästä kehityksestä ja tarjoamaan tuotteita ja palveluja, jotka tukevat oikeudenmukaisempaa maailmaa.
YouthXchangen kohderyhmänä ovat maailman kaupungeissa asuvat kuluttajat, erityisesti 18-25 -vuotiaat keskiluokkaiset nuoret. Kohderyhmän osalta on haluttu painottaa nuorten omaa vastuullisuuta. Nettisivujen lisäksi on tarjolla myös kirjallinen opas, joka on tarkoitettu muun muassa opettajille, virkamiehille ja kansalaisjärjestöille.
Materiaalien sisällöt perustuvat kolmelle eri ulottuvuudelle. Ensimmäinen ulottuvuus käsittelee kestävän kulutuksen mahdollisuuksia yksilötasolla kuten ravintoa, terveyttä ja kauneudenhoitoa. Seuraavat ulottuvuudet koskettavat lähipiiria, ystäviä ja koulua ja lähiympäristöä. Kolmas ulottuvuus johdattaa laajempaan yhteisöllisyyden näkökulmaan.